DEPUTATUL DANIEL BLAGA : “BUGET CU CÂNTEC LA PRIMĂRIA MUNICIPIULUI TÂRGOVIȘTE”

Buget “cu cântec” la Primăria Municipiului Târgoviște
Una zicem, alta facem! Cam așa funcționează lucrurile în cadrul Primăriei Municipiului Târgoviște, mai cu seamă atunci când este vorba despre banul public… Şi cum bugetul local a fost subiectul fierbinte al ultimei perioade, edilul Cristian Daniel Stan şi apropiații săi din administraţia locală au avut mare grijă să împartă şi să despartă până ce au dat cifrele peste cap. Dovadă stau chiar postările dumnealor de pe site-ul Primăriei, precum şi materialele informative oferite consilierilor locali, înainte de Şedinţa CLM Târgovişte.
Dacă pe site, la capitolul “Cheltuieli personal”, apare suma de 92.815 mii (92.8 milioane) lei, în mapa dată consilierilor pentru acelaşi capitol suma este de… 73.189 mii (73.1 milioane) lei. Unde oare or fi dispărut cei 19.626 mii (19.6 milioane) de lei? Spre ce sau spre cine? Diferenţele dintre sumele postate public, pe site, şi cele din documentele informative, adresate consilierilor, le găsim şi la capitolele „Subvenţii”, „Asistenţă socială”, „Plăţi din anii precedenţi”, „Proiecte cu finanţare din fondurile externe”, dar şi la „Cheltuielile de capital”. Nepricepere, nepăsare sau intenţie? Întortocheate-s căile la Primăria Târgovişte!
Explicat, pe scurt:
Proiectul de buget al Unităţii Administrativ Teritoriale a Municipiului Târgovişte urmează să fie aprobat. Numai că aleşii locali s-au trezit cu o formă complet diferită a acestuia faţă de ceea ce am descoperit pe site-ul instituţiei, www.pmtgv.ro, fără a oferi însă nicio explicaţie pentru acestea.
Legea Finanţelor publice prevede că „proiectul bugetului local (aşa cum a fost prezentat pe pagina de internet a primăriei, www.pmtgv.ro), însoţit de raportul ordonatorului principal de credite şi de contestaţiile depuse de locuitori, este supus aprobării autorităţilor deliberative”. Ori, analizând materialul privind aprobarea proiectului de buget primit de consilierii locali, am constatat că nu se regăseşte niciun document care să explice diferenţele (contestaţii ale locuitorilor, depuse la proiectul postat pe site).
Se ridică, astfel, multe semne de întrebare vizavi de modul în care va funcţiona administraţia locală din Târgovişte în acest an, cu un buget mult sub cel aferent anului trecut. Din acest motiv, solicităm celor din conducerea Primăriei Târgovişte să le explice târgoviştenilor, plătitori de taxe şi impozite, următoarele aspecte:
1. De ce cheltuielile de personal au fost reduse faţă de proiectul iniţial, care oricum nu acoperea necesarul anului 2021? Care vor fi măsurile pe care le va lua executivul pentru încadrarea în limitele bugetare? Reducerea de personal, scăderea salariilor?
2. Care sunt cheltuielile cu bunuri şi servicii care au fost suplimentate faţă de varianta afişată pe site şi de ce aceste cheltuieli au fost subevaluate faţă de realizările anului 2020?
3. Cum se justifică creşterea categoriei “Alte cheltuieli” faţă de proiectul iniţial publicat pe site?
4. De ce cheltuielile cu rambursarea creditelor au fost reduse faţă de proiectul iniţial? Materialul prezentat nu are nicio lămurire cu privire la situaţia rambursării creditelor.
5. De ce cheltuielile cu proiectele cu finanţare nerambursabilă au fost reduse faţă de proiectul iniţial publicat pe site?
6. Cum se justifică creşterea cheltuielilor de capital faţă de proiectul iniţial publicat pe site?
Ar fi de menţionat de asemenea faptul că am solicitat Primăriei să ne pună la dispoziţie lista obiectivelor de investiţii care a stat la baza fundamentării proiectului de buget postat pe pagina sa de internet. Şi am solicitat asta de ceva vreme. Până acum, tăcere…